З цієї статті ви дізнаєтеся:
Обтяження та абразивні матеріали: як впоратися з цими факторами, щоб продовжити термін служби ходової частини
Як було згадано в попередній статті, витрати на обслуговування гусеничної ходової частини протягом усього терміну експлуатації можуть становити до 50% загальних витрат. Зношування цих компонентів неминуче через динамічні навантаження та зовнішні фактори. Однак правильне управління машиною може забезпечити значне зниження витрат на технічне обслуговування при одночасному підвищенні продуктивності.
У останній статті під назвою «Зменшення зношування ходової частини, частина 1» ми розглянули тему зменшення зношування ходової частини та детально обговорили шкідливі звички при експлуатації машини, такі як надмірна швидкість. Існують ще два фактори, що впливають на зношування, які ми можемо контролювати, щоб подовжити термін служби й підвищити ефективність:
- Навантаження
- Наявність зовнішніх абразивних матеріалів.
Основні фактори зношування ходової частини, пов’язані з навантаженням
Надмірне натягнення ланцюга
Це контрольований фактор, який має найбільший вплив на зношування ходової частини. Підтримання гусеничних ланцюгів у надмірному натягненні через умови роботи також збільшує зношування зовнішнього діаметра втулок. Оцінюється, що це зношування відбувається на 50%–75% швидше в порівнянні з правильно відрегульованим натягом ланцюга.
ПАМ’ЯТАЙТЕ
Підтримання правильного натягу гусеничного ланцюга та регулярне очищення ходової частини – це ключові заходи, які значно подовжують термін служби ходової частини гусеничного транспортного засобу та знижують експлуатаційні витрати.
Надмірна ширина башмака гусениці

Використання ширших башмаків, ніж необхідно для руху машини, може серйозно скоротити термін служби ходової частини. Тиск на елементи ланцюга пропорційний ширині башмака. Наприклад, башмак шириною 36 дюймів генерує до 50% більше напруження порівняно з башмаком 24 дюйми, а надмірне напруження може спричинити тріщини.
Невиправдано широкі башмаки:
- Порушують стабільність ланцюга;
- Впливають на момент затягування болтів башмака;
- Прискорюють втрату мастила у випадку змащених ланцюгів;
- Зменшують маневреність та універсальність транспортного засобу.
Однак машини з низьким тиском на ґрунт (LGP) можуть бути оснащені широкими башмаками. Це пов’язано з тим, що вага транспортного засобу, рухаючись лише по м’якому ґрунті, розподіляється більш рівномірно на ширшій поверхні.
Надмірна вага машини
Надмірна вага машини, наприклад через встановлення непотрібного обладнання, збільшує навантаження на ходову частину, сприяючи передчасному зношуванню. Цього можна уникнути, не перевантажуючи машину та не встановлюючи елементи, які не є суворо необхідними для виконання роботи.
Несоосність компонентів



Несоосність компонентів ходової частини, які контактують через неналежне обслуговування або надмірне навантаження, призводить до нерівномірного та прискореного зношування. Відмінності у зношуваності між правою та лівою стороною, передньою та задньою частиною гусениці, усередині чи зовні гусениці, якщо вони не є наслідком типу роботи чи способу експлуатації машини, часто виникають через неправильне вирівнювання рами, натяжного та ведучого коліс. Чим більша і важча машина, тим вищий ризик несоосності компонентів. Одним із факторів, що додатково підкреслює несоосність, є вже згадане вище надмірне натягнення гусеничного ланцюга, оскільки воно збільшує навантаження між взаємодіючими деталями. Тому важливо усунути всі несоосності перед встановленням нової ходової частини. Як розпізнати цю проблему? Загалом наявність несоосності можна перевірити візуально, уважно спостерігаючи за будь-якими аномальними слідами зносування на нижніх роликах.

УВАГА
Надмірне натягнення гусеничного ланцюга може прискорити зношування ходової частини до 75%, тому ключовим є його регулярна перевірка та правильне регулювання.
Обертання на ведучому колесі під час копання (одна з найпоширеніших шкідливих звичок при експлуатації екскаваторів)
Ця шкідлива звичка створює надмірне динамічне навантаження на ведуче колесо (що також викликає ривки машини), що, у свою чергу, тисне на втулки, спричиняючи прискорене пошкодження їх конструкції та інших компонентів ходової частини.
Наявність зовнішніх абразивних матеріалів

Очищення машини
Наприкінці кожного робочого дня оператори повинні приділяти трохи часу очищенню всіх забруднень, що накопичилися на гусеничній ходовій частині. Якщо гусениці забиті брудом, машині буде важче працювати, витрачаючи енергію та створюючи додаткові навантаження, які скорочують термін служби ходової частини. Це явище особливо критичне в регіонах із холодним кліматом, де бруд, сміття та уламки мають тенденцію до замерзання. Іншим негативним наслідком забруднення машини є прискорене зношування зубів ведучого колеса та зовнішньої сторони втулок ланцюга через неправильний контакт цих елементів. Ця проблема також стосується роликів – як нижніх, так і підтримуючих – аж до повного заклинювання. Ознакою цього є поява плоских ділянок на поверхні протектора. Нарешті, з часом наявність бруду створює додаткові шари матеріалу на елементах ходової частини, генеруючи надмірне натягнення в ланцюгах і, таким чином, додатково збільшуючи швидкість зношування. Можна використовувати напірні системи очищення водою. Однак слід дотримуватися обережності. Ніколи не спрямовувати струмінь води на змащені пробки ланцюга! Це може призвести до їх зміщення та випадання з гнізд, що може спричинити втрату змащення.
Окрім контролю таких керованих факторів, як швидкість, шкідливі звички операторів, навантаження та зовнішні абразивні матеріали, існують інші добрі практики, які можуть допомогти уникнути передчасного зношування ходової частини, про які ми незабаром поговоримо в іншому дописі.
Фактори, що впливають на зношування ходової частини та заходи запобігання
Фактори, що впливають на зношування ходової частини | Опис | Наслідки | Заходи запобігання |
---|---|---|---|
Надмірне натягнення гусеничного ланцюга | Підтримання гусеничних ланцюгів у надмірному натягненні через умови роботи. | Прискорене зношування зовнішнього діаметра втулок, зношування на 50%–75% швидше, ніж при правильному регулюванні. | Регулярна перевірка та регулювання натягу ланцюга. |
Надмірна ширина башмака гусениці | Використання ширших башмаків, ніж необхідно для руху машини. | Збільшений тиск на елементи ланцюга, нестабільність ланцюга, прискорена втрата мастила, зниження маневреності та універсальності транспортного засобу. | Вибір відповідної ширини башмаків відповідно до умов роботи. |
Надмірна вага машини | Перевантаження машини шляхом встановлення непотрібного обладнання. | Збільшене навантаження на ходову частину, передчасне зношування. | Уникання перевантаження машини та встановлення непотрібних компонентів. |
Несоосність компонентів | Неналежне обслуговування або надмірне навантаження, що спричиняє несоосність компонентів ходової частини. | Нерівномірне та прискорене зношування компонентів ходової частини. | Регулярне обслуговування та перевірка осьової точності компонентів. |
Обертання на ведучому колесі | Поширена звичка обертання на ведучому колесі під час копання. | Надмірне динамічне навантаження на ведуче колесо, прискорене пошкодження втулок та інших компонентів ходової частини. | Уникання обертання на ведучому колесі під час копання. |
Наявність зовнішніх абразивних матеріалів | Накопичення бруду, мулу та уламків на гусеничній ходовій частині, особливо в холодному кліматі. | Збільшене зношування зубів ведучого колеса, втулок ланцюга, роликів та створення надмірного натягу в ланцюгах. | Щоденне очищення ходової частини, уникання спрямування струменя води на змащені пробки ланцюга. |