Витрати, пов’язані з ходовою частиною, складають значну частку загальних експлуатаційних витрат гусеничних машин, досягаючи навіть 50% усіх витрат на технічне обслуговування протягом усього терміну експлуатації машини. Це відбувається тому, що ходова частина піддається великим навантаженням та зовнішнім факторам під час використання, які з часом зношують її елементи. Неякісна ходова не лише знижує ефективність машини, а й створює ризик пошкодження інших компонентів, значно зменшуючи продуктивність та підвищуючи витрати. Як і всі інші важливі вузли, ходова частина потребує належного догляду та дотримання кращих практик, щоб продовжити термін служби, уповільнити знос та значно знизити витрати на обслуговування.
Способи виявлення зношування ходової частини будівельних машин
Як можна визначити зношування і які основні фактори на нього впливають? Існує багато визначень цього явища. Американське товариство випробувань та матеріалів (ASTM) визначає зношування як механічну втрату матеріалу, що відбувається внаслідок контакту між двома поверхнями. Загалом, за прикладом, ми можемо говорити про:
- Адгезійний знос, що виникає внаслідок взаємодії шорсткостей двох контактуючих поверхонь, що створюють значну адгезійну силу, яка зрештою призводить до локального зварювання шорсткостей і наступного руйнування та відокремлення дрібних частинок.
- Абразивний знос, який відбувається, коли зовнішні частинки або шорстка тверда поверхня ковзають по відносно м’якій поверхні.
- Втомний знос є наслідком утворення тріщин і пустот на контактних поверхнях внаслідок постійного змінного навантаження.
- Фреттінговий знос виникає через постійне циклічне тертя з невеликою амплітудою між двома поверхнями.
- Ерозійний знос спричинений швидким потоком частинок або рідини по поверхнях.
- Корозійно-окиснювальний знос виникає як комбінований ефект хімічного та механічного впливу.
ЗАПАМ’ЯТАЙ
Уникнення надмірної швидкості під час роботи гусеничних машин значно зменшує знос ходової частини та знижує витрати на обслуговування.
Знос ходової частини викликається переважно першими двома типами, а погіршити його можуть ще три основні фактори, якими, на щастя, ми можемо керувати та контролювати. Це:
- Неправильні звички при експлуатації машини, а особливо надмірна швидкість
- Навантаження
- Наявність зовнішніх абразивних матеріалів
У цій статті ми проаналізуємо перший фактор, а саме неправильні звички операторів під час експлуатації гусеничних машин, зокрема щодо швидкості, хоча навантаження також відіграє важливу роль у цих звичках.
7 типових помилок, яких слід уникати під час експлуатації гусеничних машин для зменшення зношування ходової частини
З часом елементи ходової частини машин з сталевими гусеницями або гумовими гусеницями зношуються. Існують способи обмежити цей неминучий процес, зокрема шляхом правильного щоденного управління машиною та ходовою частиною. Вдосконалення експлуатаційних технік дозволяє усунути неправильні звички, які призводять до відмов, додаткових витрат і зниження продуктивності. Нижче наведено 7 найпоширеніших помилок при використанні гусеничних машин, усунення яких уповільнить процес зносу ходової частини, хоча повністю його уникнути неможливо.
1. Високі швидкості під час руху вперед і назад
Іноді корисно працювати на високій швидкості, але ця звичка прискорює знос ходової частини та її окремих компонентів, таких як з’єднувальні ланки, втулки, ролики, ведуче колесо та натяжні колеса. Загалом робота під повним навантаженням на низькій швидкості краща за роботу з половинним навантаженням на високій швидкості. Хоч це може здатися неочевидним, перший підхід дозволяє швидше виконати роботу, економити паливо та запобігти передчасному зносу ходової частини. Рух назад також може бути небезпечним як на високій, так і на низькій швидкості. Рух назад пришвидшує знос втулок і ведучих коліс, тому рекомендується від’їжджати назад лише за необхідності, на короткі відстані та без різких прискорень.
2. Непотрібні переміщення
Деякі оператори використовують гусеничні машини поза робочою зоною, наприклад під час обідньої перерви. Це прискорює знос ходової частини за рахунок продуктивності та призводить до марних витрат палива. Для переміщень, не пов’язаних з роботою, краще використовувати інші, більш підходящі засоби транспорту.

3. Різке керування
Обертання гусеничного транспортера зустрічно-протилежно прискорює знос елементів ходової частини, створюючи великі непродуктивні навантаження, які ще більше погіршують ситуацію. Рекомендується уникати цієї техніки, якщо цього не вимагають умови роботи — різкі маневри кермом майже ніколи не потрібні. Найкращий спосіб розвернути машину — поступове обертання під час руху вперед або назад. Поступові повороти легше виконувати, вони мінімізують максимальні навантаження та знос ходової частини, а також знижують ризик пошкодження деталей.
УВАГА
Різке керування гусеничною машиною прискорює знос ходової частини та може призвести до серйозних пошкоджень.
4. Завжди повертаючись в один і той же бік
Знос ходової частини неминучий, але звертати увагу на напрямок повороту машини можна, щоб вирівняти його. Якщо завжди повертати в один і той же бік, елементи ходової частини на одній стороні зношуватимуться раніше, ніж на іншій: наприклад, часті ліві повороти призведуть до зношування правої сторони першою. По можливості розвертайте машину у різні боки, щоб знос розподілявся рівномірніше. Це типова помилка при використанні бульдозерів.
5. Неправильне використання відвалу бульдозера
Для ефективного руху бульдозера під повним навантаженням важливо контролювати положення переднього відвалу. Якщо він занадто нахилений до ґрунту, він продовжуватиме підсипати навіть тоді, коли це вже не потрібно. Неправильне налаштування леза ускладнює рух машини, витрачаючи багато енергії при низькому ефекті та створюючи надмірні навантаження, що може пошкодити і саме лезо. Водночас ходова частина прослизає, що спричиняє знос без належного зростання продуктивності, руйнуючи її компоненти з часом. Найефективніший метод — копати до повного заповнення переднього відвалу, а потім піднімати його від землі, щоб машина могла легше рухатися.
6. Неправильний кут рихлильника
Прослизання відбувається також під час роботи рихлильника. Коли він починає проникати в ґрунт, задня частина машини піднімається, порушуючи рівновагу. Утримування цього нахилу — погана звичка, яка створює надмірне навантаження на передню частину машини, включаючи елементи ходової частини. Після входження в ґрунт необхідно встановити рихлильник під робочим кутом, щоб вага рівномірніше розподілялася, що дозволить машині правильно рухатися та продовжить термін служби ходової частини.
Типова помилка при використанні екскаваторів
7. Рухатися в напрямку ведучого колеса
Правильний напрям руху машиною вперед — коли ведуче колесо завжди знаходиться позаду. Слід уникати руху екскаватором з кабіною, поверненою до ведучого колеса. Машина здатна рухатися в такому положенні, але ходова частина ефективно обертається назад, непотрібно перевантажуючи її елементи. Рух назад слід максимально обмежувати, адже він прискорює знос ходової частини та підвищує витрати на обслуговування.
У наступній статті ми детально розглянемо два інші фактори — навантаження та наявність зовнішніх абразивних речовин, які ще безпосередніше впливають на знос ходової частини.
Типи зносу ходової частини та експлуатаційні помилки, які впливають на знос
Тип зносу | Опис | Помилки експлуатації |
---|---|---|
Адгезійний знос | Виникає внаслідок взаємодії шорсткостей між поверхнями, що веде до утворення тріщин і відокремлення частинок. | Надмірна швидкість, різке керування. |
Абразивний знос | Виникає, коли тверді частинки або шорстка тверда поверхня ковзають по м’якій поверхні. | Неправильні звички операторів, непотрібні переміщення. |
Втомний знос | Утворення тріщин і пустот на контактних поверхнях під впливом змінного навантаження. | Навантаження, неправильні методи експлуатації. |
Фреттінговий знос | Циклічне тертя з невеликою амплітудою між поверхнями. | Невірне встановлення рихлильника. |
Ерозійний знос | Спричинений швидким потоком частинок або рідин по поверхнях. | Неправильне використання відвалу бульдозера. |
Корозійно-окиснювальний знос | Поєднаний ефект хімічного та механічного впливу. | Неправильні звички обслуговування. |